نماد سایت مهندسین مشاور تیرازیس

آموزش ارزیابی چرخه حیات (LCA) و نرم افزارهای آن

آموزش ارزیابی چرخه حیات (LCA) و نرم افزارهای آن

فواید و کاربردهای LCA
مقایسه محدوده کاملی از تأثیرات زیست محیطی مرتبط با محصولات و خدمات و کمی سازی تمامی نهاده‌ها و خروجی‌های جریان مواد و ارزیابی این مسئله که چگونه جریان این مواد می‌تواند بر محیط تأثیر گذارد. این اطلاعات برای بهبود فرایندها، پشتیبانی از سیاست‌ها و ارائه مبانی مناسب برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه مفید خواهد بود.
– شناسایی فرصت ها به منظور بهبود عملکرد زیست محیطی محصولات در نقاط مختلف چرخه حیات آنها
– آگاهی دادن به تصمیم گیرندگان در صنایع، سازمان های دولتی یا غیر دولتی (به عنوان مثال، به منظور برنامه ریزی راهبردی، اولویت بندی، طراحی یا طراحی مجدد محصول یا فرآیند)
– انتخاب شاخصهای مرتبط با عملکرد زیست محیطی، از جمله فنون اندازه گیری بازاریابی (مانند اجرای یک طرح برچسبگذاری زیست محیطی، ادعای زیست محیطی، یا ایجاد اعلامیه زیست محیطی محصول).
– پشتیبانی از استراتژی‌های تجاری و R&D برای تولید یا طراحی فرآوری و بیان جنبه‌های زیست محیطی تولید
– کاربرد فزاینده LCA برای برچسبها زیست محیطی (برچسب‌هایی بر مبنای LCA تعریف شده است که نشان دهنده مبانی حائز اهمیت بیشتر برای ارزیابی جنبه‌های زیست محیطی نسبی محصولات رقابتی می‌باشد).
– گواهی‌های مستقل نشان دهنده فعالیت‌های شرکت برای تولید محصولات مطلوب تر از نظر زیست محیطی و ایمن تر برای مصرف کنندگان می باشد
– فرآیند LCA می تواند به تصمیم گیران در انتخاب محصول یا فرآیند با کمترین اثرات زیست محیطی کمک کند
– بررسی اثرات زیست محیطی همراه با یک یا چند محصول یا فرآیند
– کمک به دریافت پذیرش افراد ذینفع (جامعه و غیره) برای یک برنامه طرح ریزی شده
– کمی کردن اثرات انتشار به هوا، آب و زمین را در هر مرحله از چرخه حیات
– نشان دادن داده‌های‌ انتقال‌ جریانات‌ محیط‌ زیستی‌، از یک‌ محیط‌ به‌ محیط‌ دیگر
– ارزیابی‌ سیستماتیک‌ پیامدهای‌ محیط‌ زیستی‌ یک‌ محصول‌
– کمک‌ به‌ شناسایی‌ تغییرات‌ مهم‌ ناشی‌ از اثرات‌ محیط‌زیستی‌ در میان‌ مراحل‌ چرخه‌ حیات‌ و محیط‌ های‌ هوا، آب‌، زمین‌
– شناسایی‌ اثرات‌ بر یک‌ یا چند حوزه‌ محیط‌ زیستی‌ ویژه‌ (هوا، آب‌، زمین‌)
نرم افزارهای LCA – آموزش نرم افزار simapro
بازار نرم افزار LCA از اوایل پیدایش LCA احتمالا به خاطر نیاز به داده های زیاد و نیازمندی های نسبتاً خاص ایجاد شد. این بازار نسبتاً متغیر است چون هر ساله نرم افزارهای جدید وارد و محو می شود. هم اکنون چندین سال (تقریبا ۱۵سال) می باشد که دو نرم افزار، بازار LCA را تحت سلطه خود آورده اند: گابی و سیماپرو. هر دو نرم افزار دارای قابلیت مطلوبی هستند.
گابی (GaBi) – آموزش نرم افزار simapro
گابی، یک نرم افزار اقتصادی LCA می باشد که توسط شرکت بین المللی آلمانی PE (Profit Earth) توزیع می شود. گابی ابزارهایی را برای ایجاد توازن های چرخه حیات با توجه به استانداردهای ایزو ۴۴/۱۴۰۴۰ فراهم می نماید. گابی پایگاه های داده فراوانی جهت ایجاد مدل های چرخه حیات دارد. گابی از الگوریتم محاسباتی ترتیبی (Sequential calculation algorithm) استفاده می کند که به معنای واقعی کلمه از یک فرایند به فرآیند دیگر می رود تا هر فرآیند را طبق ورودی های خود نسبت به کل سامانه درجه بندی کند.
آموزش نرم افزار simapro – سیماپرو (Simapro)
سیماپرو یک نرم افزار اقتصادی است که توسط مشاوران شرکت پری Pre (Product Ecology Consultants)  هلند ارائه شده است. این نرم افزار ابزارهای حرفه ای را برای جمع آوری، ارزیابی و پایش کارایی زیست محیطی محصولات، فرآیندها و خدمات مهیا می کند. این نرم افزار شامل گستره نامحدودی از داده های فراوان، شفاف و با کیفیتی از اکثر مواد مورد استفاده معمول و فرآیندهای آنها می باشد. پایگاه داده های این نرم افزار شامل پایگاه داده اکو اینونت (Eco invent) سوییس، پایگاه داده ورودی و خروجی ایالات متحده آمریکا، پایگاه داده ورودی و خروجی دانمارک، داده های صنعت، پایگاه داده Buwal 250، LCA Food ، پایگاه داده ال سی آی ایالت متحده آمریکا فرانکلین، IDEMAT 200، آرشیو داده ها، Agri-footprint و غیره می باشد. پایگاه داده اکو اینونت شامل پایگاه داده چند منظوره بیش از ۲۷۰۰ فرآیند می باشد. سیماپرو با استفاده از ماتریس معکوس محاسبات مربوط به نظام تولید را انجام می دهد. به موجب آن، در نتیجه از الگوریتم های با کارایی بسیار  بالا استفاده می کند که امکان محاسبه هزاران فرآیند در ارتباط با یک محصول را فراهم می نماید.
آموزش نرم افزار simapro جدیدترین نسل از نرم افزارهای ارزیابی چرخه حیات است که به طور گسترده در جهان استفاده می گردد. این نرم افزار می تواند اثرات زیست محیطی محصولات و خدمات را در سراسر مراحل چرخه زندگی شان اندازه گیری کرده و همچنین اثرات همه مراحل از استخراج مواد خام تا تولید، توزیع، استفاده و دفع را شناسایی نماید. سیماپرو امکان لینک به نرم افزار Excel را دارد.
کاربرد ارزیابی چرخه حیات (LCA) در مهندسی شیمی
سابقاً، بیشتر کاربردهای LCA محصول محور بود و محدوده وسیعی از محصولات را شامل می‌شد. مطالعات قبلی بر محصولات مصرفی مشتریان مانند، بسته‌بندی نوشیدنی‌ها، ماشین‌های ظرفشویی و پاک کننده‌ها تمرکز داشت، در حالی که در دهه ی ۱۹۹۰، این ابزار برای محصولات بخش‌های مختلف صنعتی زیر به کار بسته شد: انرژی، فلزات و مواد معدنی، پلیمرها، کاغذ، نساجی و چرم، الکترونیک، تولید، کشاورزی، غذا، نوشیدنی‌ها و هم چنین مواد شیمیایی. آموزش نرم افزار simapro جدا از کاربردهای مستقیم محصول، LCA می‌تواند به شکل گسترده‌تری مورد استفاده قرار بگیرد. به جای بررسی کالاهای فیزیکی، LCA می‌تواند برای ارزیابی فرآیندها نیز به کار بسته شود؛ مانند مقایسه راهکارهای مدیریت پسماند مختلف، انواع گوناگون استفاده از بیومس، بسته‌بندی یکبار مصرف و یا قابل استفاده مجدد توسط یک صنعت.
صنعت شیمیایی یکی از ارکان اصلی کاربرد LCA، نه تنها در محصولات و فرآیندهای خودش بلکه در سایر بخش‌ها نیز می‌باشد. این به خاطر این واقعیت است که مواد شیمیایی به عنوان اجزا یا مواد واسطه‌ای در بیشتر محصولات بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از LCA برای ارزیابی عملکرد زیست محیطی یک محصول یا فرآیند شیمیایی در حیطه های مختلف صنعت مانند سوخت های زیستی، انرژی، تصفیه پسماند و آب، دارویی، پلیمر، نانو و سایر حیطه‌ها استفاده می‌شود.
خروج از نسخه موبایل