نماد سایت مهندسین مشاور تیرازیس

کف پوش ضد خستگی ارگونومیک

کف پوش ارگونومیک ضد خستگی یک راه جهت کاهش کمر درد ناشی از ایستادن طولانی مدت است. ایستادن طولانی مدت در وضعیت ثابت طی انجام وظایف شغلی با ایجاد کمر درد در ارتباط است. مداخله ارگونومیکی رایج جهت کاهش مشکلات ناشی از ایستادن طولانی مدت می باشد. این مشکلات از جمله کمر درد ، تغییر و اصلاح سطح زیر پای افراد شاغل در محیط می باشد.
مطالعات نشان می دهد کف پوش ضد خستگی می تواند در کاهش میزان درد در ناحیه کمر و به طبع آن ، کمر درد، مفید باشد. ایستادن طولانی مدت در بسیاری از حرفه های خدماتی مانند تحویلداران و صندوقداران، حرفه های تولیدی مانند کارگران خط مونتاژ رایج است. کارکنان بخش بازرسی و بخش کنترل کیفیت و هم چنین بخش های مراقبت سلامت مانند پرستاران و جراحان نیز از ایستادن طولانی مدت شکایت دارند. تاثیر کمر درد ناشی از ایستادن طولانی مدت بر روی سلامت، غیبت از کار و بهر وری قابل توجه ومهم است. بر همین اساس کشورهای متعددی ایستادن طولانی مدت را به عنوان یک مشکل ارگونومیک در سطح وسیع توصیف و کمی سازی کرده اند.
کف پوش ضد خستگی یکی از راه حل های ارگونومیکی رایج برای کاهش عوارض ناشی از ایستادن طولانی مدت است. این کفپوش ها بیشتر در صنعت استفاده می شود. البته علاوه بر صنعت، در بخش مراقبت سلامت نیز، در تلاش برای حداقل رساندن تاثیرات ناشی از ایستادن طولانی مدت در جراحان، نوع خاصی کفپوش برای اتاق عمل طراحی شده است که خصوصا در آمربکا رایج است.
کف پوش ضد خستگی ارگونومیک
کف پوش ضد خستگی و مداخلات ارگونومی به شرح زیر می باشد:
در محیط کار جهت به حداقل رساندن مشکلات ناشی از ایستادن طولانی مدت ، مداخلات ارگونومیکی متفاوتی صورت پذیرفته است. همانطور که از تعریف ارگونومی بر می آید، این مداخلات جهت متناسب ساختن محیط کار برای فرد شاغل در محیط می باشند، که از جمله آنها می توان به: تغییر کفپوش جایی که فرد در آن می ایستد، استفاده از کفی ضربه گیر داخل کفش، استفاده از ارتزهای حمایت کننده قوس پا، اشاره نمود. از دیگر موارد به استفاده از کفش های دارای خاصیت ضربه گیری و استفاده از فوت ریل می توان  اشاره کرد. در بین کفپوش های مختلف، جهت تعیین ویژگی های یک کفپوش سودمند در کاهش مشکلات ناشی از ایستادن طولانی مدت، خصوصیاتی مختلفی در نظر گرفته می شود. این خضوصیات از جمله سفتی، ضخامت ، فشردگی و هم چنین جنس مواد آنها و ارتباطشان با ناراحتی و خستگی ، مورد بررسی قرار گرفته شده است. در ارتباط با سفتی، بیشتر مطالعات گزارش کرده اند که: کفپوش نرم تر به طور معنی داری میزان درک ناراحتی را کاهش می دهد. در ایستادن به مدت ۴ ساعت خصوصیاتی از جمله: افزایش الاستیسیتی، کاهش توانایی جذب انرژی و افزایش سختی در کفپوش ها باعث کاهش ناراحتی و خستگی در ساعت سوم به بعد می شود.
خروج از نسخه موبایل