نماد سایت مهندسین مشاور تیرازیس

نکات فنی سمپاشی

 

راههای مبارزه با حشرات وجوندگان: 
۱-­ بهسازی محیط (مبارزه فیزیکی):  یکی ازروشهای مفید جهت مبارزه با حشرات می باشد.برای مثال ازبین بردن جاهای تخم ریزی بندپایان،عملیات زهکشی و پرکردن گودالها،دفع مناسب زباله ها و فضولات
۲- روش شیمیایی:  مواد شیمیایی بکاربرده شده برعلیه حشرات بنام حشره کش(insecticide)موسومندکه ازلحاظ چگونگی تاثیربه سموم داخلی، تماسی وتنفسی تقسیم می شود که سمپاشی و طعمه گذاری  یکی از روشهای مبارزه شیمیایی می باشدکه بایستی هر ۶ ماه یکبار در ۲ نوبت انجام شود.
نکته: بسته به نوع حشره و یا جانوران موذی مدت تکرار دوره سمپاشی و طعمه گذاری متفاوت می باشد.
۳-­ روش بیولوژیکی: در این روش با استفاده از موجودات زنده و دشمنان طبیعی نسبت به کاهش جمعیت حشرات اقدام می شود مانند استفاده از ماهی گامبوزیا درآب های راکد برعلیه لارو پشه ها
۴- روش ژنتیکی: دراین روش با تغییراتی که در ژن های حشرات و با عقیم کردن آنها اقداماتی اعمال می شود تا تعداد آنها کاهش یافته و به حداقل برسد.
مبارزه با موش وجوندگان :
الف- اقدامات محیطی
       – جلوگیری از ورود موشها به داخل اماکن شامل:
       – مسدود نمودن سوراخهای کنار دیوار
       – تعویض شیشه ودربهای شکسته
       – نصب توری بر روی سوراخها و منافذ فاضلاب
       – غیرقابل نفوذ نمودن درهای ورودی
       – قراردادن زباله در کیسه های دربسته
       – تعمیرکردن لوله های آب و جلوگیری از چکه کردن آنها
       – روش انبار سازی صحیح مواد غذایی
ب – اقدامات مکانیکی
      -­ نصب تله در محل عبور موشها  استفاده از تله های کشته گیر
توجـه: در صورت زنده بودن موشهایی که به دام افتاده اند بایستی با استفاده از اسپری حشره کش و یا قراردادن  در داخل آب عمل کشتن آنها را انجام داد. لاشه موشها را باید ضدعفونی نمود و آنها را در کیسه های در بسته قرار داده و دفن کرد.
ج- مبارزه شیمیائی
-استفاده از طعمه های مسموم محتوی جونده کشهای ضد انعقادی نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
همچنین باتوجه به وسعت محوطه مذکور و انتقال جوندگان به داخل و همچنین انتقال به نقاط دیگر که باعث می شود این جوندگان خسارت سنگین و جبران ناپذیری به ساختمان ها و سیستم تاسیساتی وکابل های برق آن ها خواهد شد که یک برنامه مدون سالیانه در مبارزه با جوندگان می تواند به کنترل و کاهش خسارت وارده به آن مجموعه منجر شود.
مبارزه با سوسری ها:                                                                                                                                                   
  انواع سوسری:
     ۱-­ سوسری امریکایی(سوسک حمام): درحالت بالغ درشت ترهستند وبه فاضلابها واردمی شوند بالغین به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تا قهوه ای تیره هستند.هردو جنس قادر به پروازاند.
     ۲-­ سوسری آلمانی (سوسک اشپزخانه): درحالت بالغ کوچک هستند بیشتر درکابینتها وقفسه چوبی وفلزی زندگی می کنند.نرها به رنگ قهوه ای مایل به زرد روشن وماده ها نیزکمی تیره تر هستند.
     ۳-­ سوسری شرقی: به رنگ سیاه براق بوده و توانایی پرواز ندارد.
سوسری ها حشراتی حرارت دوست می باشند و با بالا رفتن حرارت کره زمین به علت مصرف سوخت های فسیلی شرایط برای تکثیر انها فراهم شده، سوسری ها معمولا درجاهای نمور و تاریک مثل چاه های فاضلاب و زیرزمین، مواد درحال پوسیدگی لانه گزینی کرده وشب ها به دنبال غذا از لانه خود خارج می شوند. همچنین قادر به مهاجرت دسته جمعی درصورت نامساعد بودن مکان به مکانهای نزدیک هستند.
سوسری ها همه چیز خوار هستند. ازغذاهای انسانی مثل سبزیجات وگیاهان گرفته تا مو، ناخن،اجسام مرده، فضولات انسانی وحیوانی، پشم و مواد غیرخوراکی مثل کاغذ روزنامه چسب صابون و… می تواند تغذیه کند.
سوسری ها همچنان باعث انتقال عوامل بیماریزا به صورت مکانیکی به انسان می شود.

 

۱-­ مبارزه مکانیکی و محیطی
 ۲-­ مبارزه شیمیایی
داخل قفسه ها،کمد لباسها ، جالباسی ، زیر ظرفشوئی ، ظروف زباله ، چاه های فاضلاب و…
توجه :
با توجه به آلودگی سوسک و نقش این حشره در انتقال عوامل بیماریزا لازم است کارشناس بهداشت محیط با بازرسی های منظم و پیگیری، مسئولین کلیه بخش ها راملزم به بهسازی محیط قبل از انجام سمپاشی نمایند.
خروج از نسخه موبایل